Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

13 juni 2012

Betongkurs

I söndags var jag på betongkurs i Hindås. Den var hemma hos en kvinna och vi tillbringade en halvdag utanför hennes vedskjul. Under taket, som tur var, för det strilade ner hela tiden vi var där.

Jag har aldrig jobbat med betong tidigare och var väldigt spänd över hur detta skulle gå. Vi började med att gå en runda i hennes trädgård. Oj, oj, oj, vilken trädgård! Precis en sån som jag skulle haft om vi hade bott på landet... Supermysigt med damm, olika områden, pergolas, fontäner, hängträd, buskar och massor av blommor. Utöver allt detta stod det betongskapelser lite här och där. Man blev verkligen inspirerad!


När vi gått en runda fick vi gå till vedskjulet och sätta igång och röra ihop betongen. Det var ganska tungt, men när vi väl fick in snitsen så gick det som hejsan!

Vi skapade fågelbad, fat, skålar, krukor, tavlor, hjärtan, fåglar, klot och jag vet inte allt! Tiden gick jättefort och rätt som det var, var det dags att avsluta... Jag hade nog kunnat fortsätta i några timmar till - så roligt var det!

Allt fick stå kvar där för att vattnas och torka i lagom dos och takt och i dag fick jag åka dit och hämta mina saker - det var verkligen spännande att se hur det hade blivit. Det var blandade resultat, kan man säga. Men jag blev riktigt nöjd med några saker; mitt fågelbad och en trädgårdstavla jag gjorde. Jag gjorde även en jättefin ängel, som tyvärr gick sönder när vi tog ut den ur formen. Får se om jag hittar det rätta betongklistret och kan laga den... Hoppas det!



Nu ska alla sakerna ligga varmt och torrt i några dagar och sedan kan jag sätta ut dem i trädgården där det passar. Jag får nog gå runt med allt och känna efter var rätta platsen är...

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar