Bollebygdsmamman

25 februari 2013

Kala klippor och tomma bryggor

I helgen har lilla ♥ varit hos mormor och morfar. Ja, nästan hela helgen i alla fall. Kalasen har nämligen avlöst varann. I lördags var det Melloparty och i söndags var hon på kalas på Laserdome.

Stora ♥ och jag har i och med detta fått väldigt mycket egentid. Egentid som vi har förvaltat väl. I fredags var vi bara hemma och lagade god mat och slappade framför TV:n. I lördags packade vi väskan och drog norrut; närmare bestämt till Lysekil. Vi hade bokat in oss på ett supermysigt ställe som ligger alldeles vid vattnet; Strandflickornas vandrarhem.

På vägen till Lysekil gjorde vi många avstickare. Vi stannade först till i Stenungsund för att säga hej till Camilla, som jobbade. Vi tog sedan vägen om Mollösund, Malö och några andra små mysiga strandhugg. Vi stannade och tittade på kala klippor och det stora havet. Det var så skönt att bara köra och stanna när vi kände för det. Vi åkte bilfärjor mellan öarna och det stämde så bra.

När vi så kom fram till Lysekil, var det fortfarande ljust och solen sken. Så himla ljuvligt! Det fanns ingen snö och inga isiga gator där! Underbart!

På kvällen var vi ute och åt på en restaurang mitt i centrum. En himla mysig restaurang med väldigt god mat.

I går, när jag vaknade, var det ljust, måsarna skrek och solen höll på att gå upp över havet. Det var så fint och det var alldeles stilla där utanför. När vi hade ätit frukost (som för övrigt smakade härligt gott), packade vi bilen, checkade ut och sedan gick vi en sväng. Vi hittade ner till Strandflickornas hotell, där vi klättrade upp till toppen och såg deras underbara badpaviljong och havsateljé. Där skulle jag vilja bo någon gång... De står på pålar, mot klippväggarna, rakt ut över havet. Ett trädäck utanför med några solstolar och sedan bara en trappa ner till vattnet... Härligt!

Vi kikade också in på Havets hus, där det fanns allt från enorma ålar, sjöstjärnor, krabbor, hummer till hajar och rockor.

På hemvägen gjorde vi ytterligare avstickare och hamnade i Smögen..! Där gick vi på bryggan och njöt av solen och av att det var mer eller mindre folktomt. Så fint det är där..!! När vi gått en sväng och det hade börjat bli lite kallt om näsan, gick vi in på en restaurang, som låg precis vid bryggan, och åt en supersmaskig lunch. När lunchen var intagen körde vi hemåt.

Väl hemma igen framåt kvällen, hämtade vi lilla ♥ hos mormor och morfar och sedan åkte vi hem och myste en stund, innan det var läggdags.

En helt fantastisk helg med mitt stora fina ♥! En helg som har laddat om batterierna och fyllt kroppen med ny energi! Välbehövligt, denna långa oändliga vinter..!