Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

24 mars 2013

Brandman för en dag

I förra veckan fick jag vara med ute på Guttasjön en dag, tillsammans med våra nyrekryterade RiB. Det var jättekul att få träffa dem allihop - alla som jag ringt till veckan innan och erbjudit jobb..! Jättekul att få ett ansikte till namnen och att få en chans att prata med dem om ditt och datt. Även skoj att få se vad de gör på utbildningen.

Just den dagen var det teori på förmiddagen - de fick en riktig genomgång av brandbilen, vad den innehåller och vad de olika sakerna används till.




















Efter den goda lunchen blev det praktiska övningar. Då skulle de dra och koppla slang, pumpa vatten och lära sig hitta och öppna vattenposter. Det blåste svinkallt, så det var inget skönt alls att stå ute i flera timmar. Kinderna var iskalla och ögonen rann. Händerna var nästan helt bortdomnade så jag gav upp efter ett tag. Som tur var hade jag fått låna ett riktigt larmställ, så jag slapp i alla fall frysa om kroppen!




















Under nästa utbildningsperiod ska de lära sig att rökdyka - då ska jag få vara med en dag och prova på det, jag också! Det ska bli skoj! Annars, så är det där att vara brandman nog inget för mig - jag som är både höjdrädd, får klaustrofobi och är superkänslig om någon är skadad eller ledsen. Det skulle nog bli jag som hade fått tas om hand istället och så kan man ju inte ha det... Men det är ju roligt att få prova på ibland, i alla fall!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar