Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

14 mars 2014

Sjukdomar, plugg och små knoppar

Nu går det väldig mycket mot ljusare tider! Det märks på flera sätt; man blir lite tröttare (ja, det är faktiskt möjligt..!) av ljuset men samtidigt lite piggare eftersom ljuset ger mer energi. Jag får mer lust att göra saker här hemma. Röja och fixa i trädgården och så... Ja, till och med lust att putsa fönster... Men det får väl vänta lite till - det ska ju bli kallt i nästa vecka, så växterna och landen får väl vila lite till.

Är hemma och vabbar nu. Lilla ♥ mådde inte så bra i onsdags när jag hämtade henne, så igår var det läge att besöka farbror doktorn. Vi har jobbat med lite engelska och matte här hemma och det har gått som en dans. Man ser tydligt hur mycket skolmiljön påverkar koncentrationen... En veckas arbete gjordes på två dagar här hemma och då har vi inte suttit några längre stunder. Men varför är det sån miljö i skolan så att eleverna inte kan koncentrera sig..? Jag hörde på föräldramötet att det är många föräldrar som är oroliga för sina barn - många barn har ont i magen och känner en stor stress över allt som ska göras i skolan på veckorna och att barnen inte får den ro som de behöver. Många barn får ta med veckoarbetet hem och sitta med det över helgen istället för att vara ute och leka med sina kompisar... Sorgligt att det är så...  Tio år och ont i magen pga stress... Vart ska det sluta?! När vi var tio år, så minns jag inte att vi hade så mycket läxor... Vi var mest ute och lekte, vad jag minns...

På tal om skolarbete så gjorde jag mitt näst sista prov i onsdags. Näst sista kursen är nu slut och det börjar närma sig slutet på hela utbildningen! Helt underbart! Nu har jag en kurs kvar och det är den svåraste (enligt mig), men det SKA gå! Jag får samla all energi och fokus och bara se till att göra det! Jag har, som tur är, många i min närhet som kan hjälpa mig med detta om jag kör fast. I maj ska kursen och hela utbildningen vara klar!! DÅ ska det firas! Ordentligt!

Idag gick vi ut en liten sväng efter frukost. Frisk luft och en kort promenad är nyttigt, även om man är sjuk. Det var så härligt ute och vi såg ännu fler vårtecken. Det knoppas och växer lite här och där. Rabarberna smyger sig upp mer och mer för varje dag, på Hortensian kommer det små knoppar och på Kaprifolen från Tjörn kommer det nya blad. Vintern känns som att den har passerat väldigt fort... Och det är skönt - lite sol och värme mår vi bra av! Både vi och växterna längtar efter ljuset och värmen nu.

Rabarbern på väg upp

















I helgen händer det lite spännande saker, men det återkommer jag med lite senare!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar