Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

9 september 2014

Glöm en bok!

Just nu cirkulerar det en aktivitet på Facebook, som går ut på att man ska ta en bok man läst och "glömma" den någonstans. Det ska inte vara en bok, vilken som helst, utan en bok som man tycker om och som man vill att någon annan ska läsa.

Sagt och gjort; jag anmälde mig till den här aktiviteten och igår valde jag ut en bok här hemma. Jag valde mellan Johan Theorins "Nattfåk" eller Keplers "Hypnotisören" och valet föll till slut på "Hypnotisören". De är väldigt bra båda två, men "Nattfåk" vill jag inte göra mig av med...

Jag skrev några rader på insidan av boken om att jag hade lämnat boken här frivilligt och att jag vill att någon som känner för boken ska ta hand om den och läsa den. Vill man sedan, så vore det kul om man själv i sin tur lämnade kvar boken någon annanstans så att fler kunde få läsa. Jag plastade in den i en plastpåse och knöt en röd rosett runt.

Idag hade jag med den till jobbet och på lunchen tog jag en sväng på stan för att hitta ett lämpligt ställe. Jag gjorde mitt andra ärende och så på vägen tillbaks såg jag en parkbänk vid torget som var ledig. Där la jag boken och sedan gick jag därifrån.

Jag kände mig nästan lite kriminell när jag smög därifrån och jag bara väntade på att någon skulle ropa efter mig att jag inte fick lämna kvar saker på offentliga platser, men inget hände.

Där och då önskade jag att jag kunde få vara en liten fluga, för då hade jag suttit kvar i närheten och spanat in vem som tog hand om boken och jag hade velat se minen och läsa deras tankar när de såg vad jag hade skrivit inne i boken...

Tanken är jättebra, så om du har en bra bok där hemma som du kan avvara, skriv några rader på insidan av pärmen, lägg den i en 2-liters plastpåse (som skydd mot regnet) och placera ut den någonstans där någon kan hitta den!

Kanske kan DU också hitta en bok någonstans som bara väntar på dig..?

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar