Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

18 november 2014

Promenaden

Startar hemma 08:12.
Har sällskap de första 500 metrarna av lilla ♥, som är på väg till skolan. Vi pratar om den stundande volleybollturneringen.
1 km
Mycket trafik. Tur att jag har en reflexväst på mig. Snabba, raska steg. Högt tempo. Usch, så nära de kör. Det här var ingen bra väg att gå på...
1,5 km
Aj, aj, aj... Ont i knät. Dra ner lite på tempot tills det onda försvinner.
Hmm, Alfredssons blommor... Kan undra om jag ska köpa lite nya blommor snart... Eller julblommor kanske..?! Doftande hyacinter i en stor kruka. Längtar lite till första advent och efter att få sätta upp våra adventsljusstakar igen... Det blir lite mer ljus i mörkret då.
2 km
Det onda i knät är borta. Tempo igen. Raska steg. Kom igen. Om jag skulle ta och spänna lite muskler när jag ändå går... Japp! Spänn rumpan, kuta lite med ryggen, sträck på ryggen, ut med bröstet och in med magen. Det var värst så mörkt och trist det är ute nu... Det blir liksom inte dag alls... Grått och brunt och grått och brunt... Muntra färger...
3 km
Aj, aj, aj... Ont i ena skinkan... Slappna av i musklerna och försök tänka på något annat.... Hmm... Vad ska jag tänka på då, tro... Där uppe ligger ju Knäpparen. De som tar skolfotona. Åh, lilla ♥ skolfoto blev så jättefin i år!! Min fina, som jag är så stolt över! ♥ De har ställt ut en massa plasttunnor utmed hela backen upp... Är det sand i, tro..? Inför vintern... Kan undra om det blir någon vinter i år...? Med mycket snö och lagom kyla... Det vore fint. Ett tag i alla fall..!
3,5 km
Det onda i skinkan försvinner, så nu spänner jag musklerna igen. Spänn rumpan, kuta lite, spänn magen, ta ut stegen, mjuka fötter, ut med bröstet och upp med axlarna. Heja heja! Det börjar bli kallt om huvudet nu.... Det får nog bli keps eller mössa nästa gång jag går.
4 km
Börjar bli tungt i benen nu... Kom igen! Dra på lite mer nu..! Det är en bit kvar.
Där i hagen går det några tjurar... De kanske inte tycker om min reflexväst... De kanske triggas av den och river staketet och börjar jaga mig... Vad ska jag göra då..?! Upp på de inplastade balarna kanske... Men då river de väl ner allihop och jag ramlar i det blöta gräset... Upp på ett biltak, kanske..?! Nä, då förstör ju tjurarna bilen och då blir bilägaren arg på mig... Jag får helt enkelt bara trava på och hoppas att tjurarna inte har lagt märke till mig...
5 km
Nu är det inte långt kvar. Jag ser samhället. Ner för backen, uppför backen och sedan är jag hemma.
Där är kyrkan där jag konfirmerade mig. Prästen som vi läste för då, bor ganska nära oss. Han är gammal nu, men jag känner igen honom och brukar alltid heja när de går förbi. Undrar om han känner igen mig också..? Förmodligen inte... Jag var inte den som utmärkte mig...
5,5 km
Shell, nästan hemma. Shell har förresten bytt namn till Gulf... Varför håller de på och byter namn?! Varför kan det inte heta Shell som det alltid har gjort..?!
Upp för backen nu då... Full fart... Nä, nu är jag trött... Det går inte fort, men det går... Ska jag ta lilla backen eller stora backen tro..? Idag får det bli stora backen. Den lilla är så himla tråkig. Kikar in mot mina svärföräldrars hus och ser svärmor sitta i köket. Läser hon tidningen, tro..? Hon ser mig inte, så jag knatar vidare. Oj, en A-brunn... Såg den för sent, så jag trampade på den... Attans, nu får jag väl otur... Heja, heja, upp, upp, kämpa på! Sista chansen att svänga ner till lilla backen. Nä, kom igen nu! Snart hemma..!! Trötta ben...
6 km
Varor levererat till Corner och varubudet frågade om det var jag som ägde affären... I wish... Hälsoboden har bytt ägare och det har blivit så fint. Det ser väldigt öppet ut inne i affären. Kul när det händer lite nytt i samhället. Nu, runda hörnet så är det inte långt kvar. Huset i sikte...
Äntligen hemma igen! Stretcha på trappan och sedan är promenaden avslutad!

Roligt nästan jämt!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar