Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

2 november 2014

Årsprojekt, ljus, trängsel och saknad

Veckan som har gått, har varit väldigt intensiv. Eller, kanske inte intensiv, men några av dagarna har det varit mycket intryck, om man säger så... Idag är jag trött och känner mig helt urlakad och kanske beror det på de senaste dagarnas aktiviteter...

Jag skulle skrivit några korta inlägg om händelserna i veckan, men det blev inte så. Därför tänker jag mig en lite längre sammanfattning här och nu istället. Är du den personen som inte riktigt orkar med långa inlägg, så kanske det är på sin plats att du slutar läsa nu... Det här kommer förmodligen bli ett låååångt inlägg...

Jag har ju varit sjukskriven några veckor nu och försöker aktivera mig, men ändå vila och ladda energi. Jag tar långa promenader, när vädret tillåter, och sedan blir det alltid lite plock här hemma mellan varven. Jag vilar mycket - läser tidningar och löser korsord. Men så har jag även mitt årsprojekt..! Ja, det är ett årsprojekt, för jag har ingen aning om hur lång tid det kommer ta att göra det klart och det är ingen ko på isen heller, för den delen, så det FÅR ta lång tid. Det blir klart när det blir klart! Jag håller just nu på att skrapa några gamla fönster, som vi ska ha till ett växthus här utanför. Vi har fått tag på fönster och vi har fått tag på en dubbeldörr. En ritning är gjord och nu ska, som sagt, bara fönstren bli skrapade och målade och sedan kan bygget starta. Jag ser väldigt mycket fram emot när det blir klart och vi kan sitta där ute i höstrusket (nästa år kanske..?) och dricka en kopp te med levande ljus på bordet och varsin varm och go pläd runt oss...


Ljus i Alingsås... Det har jag länge velat åka och titta på, men av olika anledningar så har jag aldrig kommit iväg dit. Nu var det så dags för stora ♥ och mig att njuta av detta skådespel. Sammanfattningsvis: man får en karta och så ska man gå en runda på cirka 3,5 kilometer. Utmed denna slingan är naturen och omgivningen ljussatt på olika sätt och med olika färger. Utmed slingan är vissa av ljussättningarna även ljudsatta. Årets ljudtema var Edvard Grieg och ni som kan er musikhistoria, vet att hans musik kan vara ganska pampig emellanåt... Ljus och ljud sammantaget, var ganska fint och bra. Emellanåt, förstod man inte riktigt hur de hade tänkt, men det är väl så det är med konst... En mörk slinga - bitvis väldigt mörk - och det tog oss cirka 2 timmar att gå runt den. Inklusive ett fikastopp på vägen då... Trevligt, men det är nog inget som jag kommer åka på varje år... Kanske om några år igen, men mest då för att se om något har ändrats.

























Lilla ♥ har varit hos sin bästa kompis och "syster" i Stockholm några dagar, under höstlovet. De är verkligen tvillingsjälar och lilla ♥ känner sig halv utan hennes själsfrände. Längtan är stor när de inte är tillsammans och lilla ♥ har bestämt sig för att flytta till huvudstaden, så fort hon blir vuxen... Ja, vem vet - jag kanske flyttar efter då... Nej, det ska jag naturligtvis inte göra! Lilla ♥ ska ut i världen när hon blir vuxen - hon ska kunna känna att hon kan bo och resa precis vart hon vill och jag kommer stötta henne i det hon gör! Ja, såvida hon inte vill flytta till en koja i skogen, förståss...

När lilla ♥  äntligen landat på Landvetter, så slängde vi in hennes resväska i bagaget och sedan drog hon och jag till Ullared. Shoppingmeckat! Stora ♥ kände inte att han var tvungen att följa med, och valde att stanna kvar hemma och jobba istället... Konstigt, va..?! Ja, vi tillbringade i alla fall några timmar där i kaoset och vi fick handlat det vi skulle göra. Det var helt galet mycket folk! Det var fullt på varenda parkering och vi fick cirkulera en bra stund, innan vi såg några som kom med gula kassar som de stuvade in i bilen och körde iväg. Folk var som hökar på parkeringen och man fick verkligen bevaka sin plats... Det var ingen kö IN på GeKå's, men kära nån så mycket folk det var där inne och när vi skulle till kassorna, var det lååånga köer. Samtliga 50 (!!) kassor var öppna och det tog oss ungefär en timma i kön, innan  vi äntligen kunde "checka ut". Nöjda och glada och med bilen full av gula kassar, körde vi sedan hemåt.

























I går var det Alla Helgons dag... Dagen då vi skänker en liten extra tanke till de som inte längre finns hos oss... Jag tror visserligen att de andligen finns bland oss och även om vi inte kan SE dem, så kan vi ibland KÄNNA deras närvaro. ♥ Vi körde upp till kyrkogården, precis som så många andra, och tände varsitt ljus. En extra tanke gick till mormor & morfar, pappa, farmor & farfar, morbror Göran, Lars, Birgitta och alla de andra som gick alldeles för tidigt... Vi saknar er varje dag och om det gick, så skulle jag vilja krama om er allihop, en sista gång... ♥















Ta hand om varandra..!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar