Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

24 november 2011

Blomster-jul-pyssel-arrangemang... Eller nåt..!

Igår var jag, tillsammans med Anette, Maggan och sju andra kvinnor, i Rävlanda för att göra några fina blomsterarrangemang med jultema. Det var Sofia från Att inspireras som höll i kursen.

När vi började var det med stor skepsis, för inte kan väl jag göra såna fina saker..?! Men Sofia tog det lugnt och vi jobbade på i sakta mak för att alla skulle hänga med. Första skapelsen blev ett litet fint hjärta att hänga på ytterdörren (eller inomhus om man hellre vill det).


När den fina dörrdekorationen var klar, fick vi göra ett litet blomsterarrangemang, med mjukenris, ett slags blad (som jag nu har glömt namnet på), vita nejlikor och vita rosor. När vi satt ner detta i en oasis, så fick vi dekorera det som vi ville. Jag satte på en äppelskiva, en apelsinskiva, en liten tallkotte och två kanelstavar.

Bilden blev lite suddig, eftersom jag
tog kortet med min mobil...

Jag har haft lite svårt för vita nejlikor och vita rosor, eftersom jag tycker att de symboliserar död och begravningar, men jag försöker tänka om lite... Vitt är fräscht, rent och snyggt och det går att pynta nästan vad som helst till. Jag tycker detta blomsterarrangemang blev jättefint! Trots de vita nejlikorna och de vita rosorna...

Sista arrangemanget vi fick göra var att pynta en amaryllis. En kapad amaryllis. Jag har sett att man kan göra sånt innan, men aldrig vågat testa själv. Igår fick vi testa och det blev jättefint! Min amaryllis hänger nu i vårt köksfönster och väntar på att få sällskap av den stora adventsljusstaken.


Det var superroligt att lära sig göra lite mysiga jularrangemang, och Sofia var superduktig på att både göra och att lära ut. Många av de andra hade gått på hennes kurser innan, och jag kommer med all säkerhet också att återvända! Detta gav mersmak!

När jag kom hem sa lilla ♥: "-Ååååhhh, mamma, vilka fina saker! Har DU gjort allt det här fina?!"

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar