Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

5 november 2011

Musik som berör

Musik berör - det har vi ju hört i åratal... Det finns musik som man har olika sorters minnen till; goda som dåliga. Vem minns inte första kärleken och vilken musik man lyssnade till då och vilken som då var "vår låt"..? Min första kärlek och jag hade "Does your mother know" (med ABBA) som "vår låt" och jag fortfarande kan jag känna känslan när jag hör den låten på radion. Ja, inte att jag blir kär eller så, men att många minnen kommer upp.

Ofta kan man ju förknippa vissa låtar med vissa händelser och tidsperioder oxå... Till exempel så jobbade jag på en förskola i Varberg, för måååånga år sedan, och en låt som förknippar mig med den tiden är "Lambada". Varför då? Jo, vi hade en barngrupp som var till hälften flyktingbarn från sydamerika och en gång blev vi bjudna på en chilensk fest. Där dansade de till Lambada. De försökte lära oss att dansa och vi dansade och festade natten lång till just den låten. Att vi sedan skulle upp tidigt och spela teater för ALLA föräldrar dagen efter, är en annan historia, men just den kvällen finns kvar och just den perioden i mitt liv är därför för alltid positivt förknippat med Lambada.

Musik kan ju även förknippas med dåliga händelser. Jag var tillsammans med en kille (som visade sig vara en riktig skitstövel - ursäkta ordvalet!) för ett antal år sedan och på min telefon hade jag en melodi som spelade varje gång han sms:ade eller ringde, men när det tog slut mellan oss så var jag tvungen att ta bort alla melodier i telefonen och dessutom byta telefon. Den telefonen och innehållet i den var så starkt förknippat med honom och det gav mig rysningar bara jag hörde ringsignalen...

Jag är en ganska känslosam person och berörs lätt av andra människors livöden. Men det är inte så ofta som musik får mig att gråta, men igår hände det... Vi satt och tittade på Idol, stora och lilla ♥ och jag, och när Moa Lignell ska upp och sjunga sin egen låt började tårarna rinna på mig. De rann och rann och till slut kunde jag nästan inte se längre. Det var så mycket känslor i den sången och att hon hade gjort den själv och att juryn stod upp och applåderade, det blev bara för mycket...

Moa Lignell

Riktigt välmående rysningar har jag också upplevt i Idol... Det var när Jay Smith sjöng "Like a prayer"... Då stod håret på ända och tårarna rann när han var klar... Så vansinnigt bra! Tonerna han tar 2:20 in i låten får håret på armarna att resa sig... Att till och med Laila Bagge gråter gör ju inte saken lättare... Högt ska den spelas, så man hör ordentligt!!

Jay Smith

En annan låt som också fick tårarna att rinna är när Fredrik Kempe sjunger "Vincero". Jag spelade den med hög volym en gång i tiden och bara stod där och tog in musiken och känslan och rätt som det var kom tårarna... Detta är en klar favorit! Spela högt och bara lyssna så förstår du..!!

Fredrik Kempe

Musik ska avnjutas när som helst och hur som helst - musik ska man känna glädje och sorg av!
Lyssna tillsammans eller ensam, men fortsätt skapa minnen som varar...

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar