Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

22 oktober 2012

Sten, rötter, småkryp och lukt

I helgen som gick, jobbade vi hela tiden ute i trädgården. Ja, det regnade lite då och då, men jobbet måste ju göras, så det var bara att bita ihop och försöka klä sig rätt istället.

I lördags var stora ♥ ute och jagade så då passade jag och lilla ♥ på att förbereda trädgården, i väntan på grävaren. Vi flyttade mängder med kullersten och gjorde fritt runt rosorna, som skulle tas bort. Vi klippte ner en stor (och megaful) blomma som mest står där och bara skräpar. Vi räfsade ihop lite trädgårdsskräp och vi studerade alla småkryp som fanns i landen när vi började rota runt. Det var gråsuggor, maskar, tusenfotingar, spindlar, skalbaggar, sniglar och en massa annat smått och gott som irrade runt när vi väckte dem ur höstsömnen.

När stora ♥ kom hem, började han gräva och slita och dra och slå. Ja, han slog på blomrötterna som hade spridit sig rejält under jorden. Han högg med yxan och svor och drog i flera timmar innan allt var uppe. Där ska vi nu göra ett upphöjt litet köksland, med rabarber, gräslök och något mer så småningom.

Han grävde dessutom ut ytterligare ett land, där vi tänkte sätta ner lite vildkaprifol, klematis och kanske någon ros. Jag har nämligen väldigt fina minnen av just den kombinationen...

När jag var liten, tillbringade jag många somrar ute på Tjörn tillsammans med mina morföräldrar. Ofta gick jag och morfar ut tidigt på morgonen (och med tidigt menar jag runt halv fem, fem eller så) och satte oss på trappan och luktade. Vi luktade på kaprifolen, klematisen och rosorna som växte upp för väggarna jämte trappan. Vi hade det så mysigt där vi satt, bara morfar och jag, och luktade på blommorna. Jag önskar att jag kan föra vidare något sådant minne till lilla ♥ och som hon kan ta upp när hon blir äldre... Ett fint stillsamt minne som poppar upp emellanåt...

Igår slängde jag de frusna pelargonierna, som stått på framsidan, och ersatte dem med vacker, rosa ljung. Nu finns det något som är färgglatt där ute igen. Innan var allt bara brunt och grått och fult.

Ikväll är stora ♥ där ute med en bygglampa för att lägga de sista stenblocken runt det ena landet. Det blir superfint! Och ännu finare blir det när det kommer ner lite växter sen oxå!

Var rädda om er och gör det bästa av hösten!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar