Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

15 oktober 2015

Gröna vägen, vecka 2

Ytterligare en vecka har gått av min arbetsträning... Inte klokt så fort det går...

Denna veckan har vi planterat en massa växter utanför stugan, där vi håller till. Där finns en slänt, som ska prydas av vackra blommande växter så småningom. Vi har grävt, satt ner och vattnat. Lugnt och fint. Man får bita sig själv i tungan ibland och inte vara så himla effektiv; passa på och gräv ett hål till medans någon hämtar vattnet... Nej, gräv ETT hål och VÄNTA sedan på att vattnet kommer. Titta på träden och himlen och bara var i stunden. Det har jag svårt för... Jag vill gärna göra flera saker samtidigt och det måste jag lära mig att inte göra. En sak i taget..!

Vi har även varit uppe vid växthuset och där har vi skördat sånt som andra planterade för ett tag sedan. Rödbetor, purjolökar, rödkål, morötter och tomater. Jag tog ner tomaterna och klippte ner plantorna inne i växthuset. När det var klart skulle vi klippa ner de bortrensade plantorna i mindre bitar och lägga dessa på komposten. Vi var nästa klara när vår gruppledare sa att vi skulle gå tillbaks. Att bara lämna det lilla som var kvar, var oerhört svårt... Men, jag ska bara... Jag har bara detta kvar... Ska bara... Nej - släpp och gå. Det ligger kvar till en annan gång..! Det finns lite att jobba med...

Idag skulle vi sätta lökar utanför stugan. Jag och A jobbade tillsammans. Jag grävde bort en cirkel av gräsmattan och vi satte ner lökarna och sedan la vi tillbaks gräset igen. Även där fick jag hålla i mig, för att inte forcera. Gräv en grop, lägg i lökarna och tillbaks med gräset. Stanna upp och prata lite, titta på himlen och på de vackra träden runt omkring. Fika lite och fortsätt sedan. Det är ingen tävling om vem som kommer först. Lugnt och fint... En sak i taget...

Dagens ord; STUNDA... Stanna upp i stunden och tänk på var du är och på vad du gör. Lukta, se, känn och andas.

Dagen idag, avslutades med en välbehövlig och superskön avslappningsövning inne i stugan. Andningen blev klart lättare efteråt...

Ha en god helg och glöm inte att STUNDA emellanåt..!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar