Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

22 oktober 2015

Gröna vägen, vecka 3

Denna, den tredje, veckan har innehållit lite av varje.
Veckan började med andningsövningar liggande på golvet i stugan. Vi fick testa att andas med halsen, bröstet och med magen. Att andas rätt är viktigt! Andas man med halsen eller bröstet, så byter man bara luft. Andas man med magen, så händer en massa annat i kroppen. Hela systemet arbetar och får därmed oxå del av syret som kommer in. Slutsats; kroppen mår bra om man andas med magen..!

När vi hade tränat på att andas, gick vi upp till planteringarna och skördade lite grönsaker samt grävde upp Dahlialökarna. Dessa ska ju in över vintern för att till våren sättas ut igen. Bakom växthuset, vid fikabordet, satte vi lite andra lökväxter som deltagarna till våren kan njuta av när de fikar.

I tisdags var vi ute i skogen och letade "fynd". Tanken är att vi så småningom ska pyssla lite och då behöver vi ha lite material till det. Vi hittade inte så mycket, men det blev ju en liten promenad iaf.

Jag hittade tre grankottar, som en ekorre gnagt av, och dessa tog jag med mig tillbaks till stugan. När jag skulle lägga dem ifrån mig där nere, så såg jag helt överraskande ett litet grönt hjärta i handen...! Magiskt! ♥

























Idag, torsdag, så gick vi en långpromenad i omgivningarna för att hitta fler fynd. Det blev en hel del mossa, men även blåbärsris, lingonris, björknäver, pinnar och flugsvamp. Det småregnade hela tiden och fast vi hade regnkläder så blev det lite fuktigt ändå. I slutet av promenaden såg jag en stor barkbit som jag plockade med mig tillbaks till stugan. Riktigt stor och riktigt fin! Jag la den på en bänk utanför huset, så får vi se om det går att göra något av den - annars tar jag med den hem.

Efter den långa promenaden, var vi helt slut allihop. Det var meningen att vi skulle plockat lite i det som vi hittat idag, men efter fikat så var det ingen som riktigt orkade, så då avslutade vi dagen istället.

Det har varit en mycket givande vecka - tröttsam, men ändå positiv och bra.

Dagens ord: ANDAS..!
Se till att du andas med magen så mår hela kroppen gott av det!

Ha en fin helg!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar