Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

17 februari 2011

Februarilov och första sommarjobbet

Denna veckan har jag februarilov tillsammans med lilla hjärtat. Helt underbart! Men vart tar dagarna vägen?? Det är redan torsdag... Men vi har i allafall hunnit med massor med roliga saker! Vi har varit hemma och haft det mysigt, målat och spelat spel, vi har varit på Leo's lekland och vi har badat i Stadsparksbadet. Sambon suckar ibland över att jag inte hinner med att göra vad som ska göras här hemma, men denna veckan är vikt till lilla hjärtat! Hon blev så otroligt försummad under jullovet, så nu har jag bestämt att vi ska bara göra roliga saker tillsammans under detta lovet!

Leo's lekland... Där var det roligt! En stor lokal i närheten av Knalleland med massor av aktiviteter. Man kunde klättra, klänga, åka olika sorters rutschkanor, hoppa på studsmattor, rulla runt i bollhav, skjuta med bollkanoner mm. Ett paradis för den som vill aktivera sig (och sina barn!). Lilla hjärtat rusade runt och skulle testa allt, och då menar jag verkligen ALLT! Först skulle jag vara med och klättra och klänga, vilket förmodligen såg ganska roligt ut, då man inte längre är så där himla smidig... Men efter ett tag så sprang hon runt själv och sa till mig att sätta mig i en soffa och vila lite... (?!) Ja, hon känner sin gamla mamma..!

Stadsparksbadet... Där var det också roligt! Vi fick med oss stora hjärtats dotter dit (16 år) och jag tror att hon också gillade det. Vi badade supervarm bubbelpool, åkte vattenrutschkana, simmade i stora bassängen mm. Vi gjorde däremot misstaget att kliva i bubbelpoolen det första vi gjorde - efter det var alla andra bassänger svinkalla..!! Hugaligen så orutinerat..! Men vi överlevde det också, som tur är...

Efter badet idag hjälpte jag stora hjärtats dotter att skriva sitt första CV. Det är inte lätt att söka sommarjobb alltså. En del arbetsplatser har redan anställt och en del tycker att hon är ute i väldans god tid och ber henne återkomma om nån månad. Sen finns det de lite större arbetsplatserna som inte alls tar in sommarjobbare. Det ÄR inte lätt att vara 16 år och söka sitt första jobb... Hur tuff kan man vara, hur mycket ska man ringa, hur mycket kan man "tjata" och vart ska man ringa? Ska man vara kräsen eller ska man söka allt fast man egentligen inte vill jobba just där? Som sagt; det är inte lätt... Jag minns mitt första sommarjobb - det var på Bollegården, här i Bollebygd. Jag var 15 år och fick tjänst som "Passflicka". Jag skulle bara umgås med pensionärerna, gå ut och gå med dem och läsa tidningen för dem. Min lön var 15:-/tim... Ha ha ha!! Det har ändrat sig en del..!

I morgon är sista officiella dagen på Februarilovet och då ska vi åka och bowla tillsammans med en annan familj. "Du kan få köra hem från bowlingen", sa stora hjärtat... Ja, ja, dessa män... De kan inte bowla utan att ta nåt innanför västen - om det sen inte går bra för dem, så kan de ju alltid skylla på det..! ;)

Det var en massa andra saker som jag också skulle vilja ha gjort på lovet... Jag skulle viljat grilla korv ute, varit på Borås djurpark, gått på bio, åkt skidor och skridskor mm. Så bra det hade varit, om lovet hade varit dubbelt så långt och om man dessutom hade fått lite bidrag för att man är ledig och är tillsammans med sina barn! DÅ hade man kunnat göra allt och lite till! Men vi får väl spara lite tills nästa år..!

Sköt om er där ute!

Kram

Bollebygd i vinterskrud

1 kommentar:

  1. Hej Mamman!
    Kul med din sida.
    Har länkat den till mig outlook så jag får det du skrivit i epost form.
    Kram Mona

    SvaraRadera