Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

19 februari 2011

Fullmåne

I natt sov jag ruskigt oroligt, jag vaknade flera gånger och jag vred och vände på mig säkert hundra gånger. Jag hävdar att det beror på fullmånen. Men är det sant att fullmånen kan påverka sömnen eller är det en myt..? Jag kollade runt lite på nätet för att se vad som skrivs om det som vissa av oss säger är ett fenomen...

Här är några yttranden:

"Förvirrade och aggressiva kroggäster, märkliga olycksfall och galna patienter på akuten – allt kan hända under full­månens sken."

"Fullmånen är myt­omspunnen och lysande påtaglig. Att varulvarnas – och gäddornas – tänder vässas i månskenet är det få som faktiskt tror på, men att vanliga människor blir mångalna eller åtminstone drabbas av tillfällig insomnia är en verklighet enligt desto fler."

"I krogvärlden talar man om ”fullmånenätter” som benämning på nätter då galenskapen glöder i gästernas ögon. På backpackerstränder runt om i Sydostasien dansar ungdomar sig vilda under så kallade full moon parties. Och enligt Patent- och registreringsverkets blogg finns en utbredd uppfattning om att dagen efter fullmånens nattsken trillar extra många nykläckta idéer in."

"Månen är så mäktig, enligt somliga, att den till och med kan förbättra ditt sexliv. Den årliga orgasmnatten – startad av sex­experten Ylva Franzén – har förlagts till första fullmånen efter midsommar. Ligger man med någon ute i naturen den natten försvinner man bortom tid och rum, menar sexexperten."

"Månen har alltid varit magisk inom folktron. De som har svårt att sova vid fullmåne kan egentligen skatta sig lyckliga, eftersom det är i månens sken som varulvarna visar sig – och dessa väsen bör man noga akta sig för."

Ni får tro vad ni vill, men jag fortsätter hävda att mina sömnproblem en gång i månaden beror på fullmånen!!

Sköt om er där ute och akta er för varulvarna!

Kram

Bilden är hämtad från Internet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar