Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

26 april 2011

Påskhelg och ny energi

Vilken underbar helg vi har haft! Det har verkligen varit en njutning från torsdag till måndag - både när det gäller väder och aktiviteter.

Skärtorsdag fick lilla ♥ besök av en fin kompis från Varberg. De lekte och satt ute på gräsmattan och bara pratade. Det var verkligen ett kärt återseende! På kvällen grillade vi lite av varje - det var mums!!

Långfredagen tillbringade lilla ♥ i stallet; det var pysseldag för barnen. De hade rykttävling, korvgrillning mm. Hon njöt verkligen av att få vara där så länge! Stora ♥ och jag åkte till Skene och köpte utemöbler till terassen. En hörnsoffa med tillhörande bord och två extrastolar till matbordet som redan stod där ute. När vi kom hem packade vi upp och ställde allt på sin plats och det blev jättebra! Att bara ha ett matbord och fyra stolar där ute, kändes jättefuttigt så det här blev vi himla nöjda med! På kvällen blev vi bjudna på lite påsklamm hos mina föräldrar - gott som vanligt!

På påskafton åkte vi till kompisar som bor utanför Borås, i Grovare. De bor på ett underbart ställe mitt ute i naturen. Hagar runt omkring och på tomten står ett uthus (där Lotta har en gårdsbutik) och ett enormt växthus. På plats fanns de andra vi skulle fira påsken tillsammans med och de hade redan tjuvstartat med det rosa bubblet. Ja, inte killarna förståss - "sån kärringdricka dricker inte en riktig man!" Ha! De skulle bara veta vad de går miste om..!! :)
Vi dukade upp påsklunchbuffén utomhus och satte oss sedan i växthuset och åt. Efter maten var det slappt en stund i varsin stol på gården och sedan kunde de som ville spela lite brännboll. Jag hoppade över med tanke på att både axel och rygg är ömma, men det var en fröjd att kolla på dessa virriga tuppar och hönor som rusade runt i hagen. Vi tog en tur upp i ladugården för att kolla in de senaste tillskotten; lamm! Massor av lamm - helt nyfödda. Den minsta var född på morgonen samma dag! Så ljuvliga!! Jag fick hålla några av dem och jag måste säga att känslan "Jag vill ha!!" infann sig som ett brev på posten... Det var nånstans mellan 40 och 50 lamm nu..!
Senare på kvällen åt vi i växthuset igen. Denna gången serverades grillat lamm. Mums! Kvällen fortlöpte och det var så trevligt där ute. Barnen sprang ut och in och de lekte jättefint tillsammans! Vi kom i säng hyffsat tidigt, och när vi vaknade framåt morgonkvisten hördes ett spöklikt ljud utanför... Och det tog en stund innan jag kunde lokalisera ljudet. Det var tranor som flög över huset..! Det brukar tydligen gå ett par i en av hagarna utanför. År efter år...
Efter frukosten åkte lilla ♥ upp till lammen igen och jag gjorde lite affärer i Lottas gårdsbutik (Avelsås naturhem) innan vi åkte hemmåt igen. Wow! Vilken upptankning av energi jag fick där ute i Grovare! Kände mig piggare än på länge! Om man bortser från tröttheten från kvällen innan...
När vi kom hem provlåg vi soffan på terassen en stund - och ja, det funkade att ta en powernap där oxå..! Sedan gav vi oss ut i trädgården och började röja!

Avelsås naturhem i Grovare
På annandag påsk var det stora röjardagen! Vi började med att åka till en trädgårdsmästare i Landvetter och där köpte vi jord, rosmarin, gräslök, mynta, persilja, fjärilslavendel och smultron. Jag fick med mig några blomsterspänner hem och sedan satte jag igång att plantera. Jag satte potatis, gräslök och rabarber (som jag fått med mig hem från Lottas gårdsbutik. Jag letade upp krukor och urnor till det andra som skulle ut och jag satte ihop kryddväxterna i en liten kryddlåda som jag tidigare fått. Stora ♥ röjde i häcken och sågade ner allt ris och spretiga grenar. Flera av grannarna gick förbi och sa att det såg jättefint ut, men det får vi ju se när det har växt ut lite blad på kvistarna och grenarna som är kvar... Senare på eftermiddagen fick vi besök av stora ♥ syster och hennes ena son. Vi fikade och njöt ute på terassen. På kvällen kom fina bonusdottern hit.

Vilken underbar helg vi har haft! Det har verkligen varit en njutning från torsdag till måndag - både när det gäller väder och aktiviteter.

Ta hand om varandra!

Kram

1 kommentar:

  1. Hej hopp!!!

    Kul att hitta hit! inte visste jag att jag hade så bra marknadsförare på nätet, tack snälla och kul att ni trivdes i helgen. Alltid kul att ses och det känns alltid lika otvunget, man kan liksom vara precis den lantis som jag är=)
    Kram L

    SvaraRadera