Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

21 april 2013

Vårarbete

Vilken helg det har varit! Vädermässigt och arbetsmässigt. Helt fantastiskt!

Igår sken solen - hela dagen!! Underbart! Det var varmt och skönt och arbetslusten här hemma kom tillbaks. Vi grejade och fixade utomhus hela dagen och det kändes fint. Allt har legat still och vi har inte haft någon direkt lust att göra något de senaste månaderna, så nu kändes det fint att komma igång igen.

Jag jobbade ute i trädgården och klippte ner en massa växter och tog bort vissna blad som hade samlat sig runt de gamla växterna. När allt skräpet var borta, såg jag en massa knoppar och små gröna skott komma upp från jorden - nu det är på gång!! Krokus, scilla och snödropparna blommar för fullt i trädgården och mycket annat börjar också gro!

Jag tog bort granris och spred ut täckbark. Jag grävde upp en buske och flyttade den till ett nytt land. Nu börjar det se riktigt fint ut igen.

När jag tog bort granriset från ett av de nya landen, så såg jag att rabarbern faktiskt hade börjat kika upp ur jorden..!! Helt otroligt att det kan växa när det har varit så kallt och mörkt. Men efter de senaste dagarnas regnande och efter solen och värmen den här helgen, så lär det väl växa så det knakar ute i trädgården.

Annat som däremot ser ut att vara helt dött är vårt prydnadsgräs och bambun på framsidan... Ja, egentligen ALLA växterna på framsidan... Men de kommer säkert igång snart, de också... Det är ju skuggsida och så mycket mer kallt där än på södersidan där solen värmer så gott.

Hmm... Undrar hur lång garanti man har på växter egentligen... Får nog kolla mina kvitton - jag tror att gräset nog får bytas ut, liksom en av bambubuskarna... Och en hortensia...

På baksidan börjar det ta form nu! Stora ♥ har fixat till vår inglasning, med plåtar och färg och det blir så bra! Riktigt snyggt! Vi satte ju upp inglasningen förra året, men runt-omkring-grejset blev aldrig färdigt. Men nu, så! Jämte inglasningen är en öppning och där har vi nu börjat sätta upp ett litet räcke/staket. Jag tror att det blir snyggt att bryta av med något i trä, mot det vita och silvriga/gråa. Arbetet är påbörjat och förhoppningsvis blir det avslutat i början av veckan. Spännande att se hur det växer fram!

Idag blir det ytterligare trädgårdsarbete; en krusbärsbuske ska flyttas och sedan ska det läggas sten runt och täckbark på jorden. Kul när det tar form och man ser resultatet av arbetet!

Igår kväll grillade vi och det smakade så gott tillsammans med ett glas rosévin! Nu längtar vi efter att den där goa värmen ska komma så att vi kan sitta ute och äta. Då smakar det ÄNNU bättre!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar