Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

29 januari 2014

Raw-food, dag 3

Oj, vilken god frukost jag åt i morse! Jag gjorde fruktgröt och det smakade verkligen mums! Jag mixade ananas, bananer, kiwi, vindruvor och kokosolja. På det la jag sedan blåbär, torkade tranbär, gojibär, kokosflingor och valnötter. Så jättefräscht och gott det var! Det kommer jag definitivt äta fler gånger! Mycket godare än boveteyoghurten jag gjorde i början av veckan.

























Till lunch åt jag tomatsåsen som mamma gjorde åt mig igår och till det blev det gurketti (gurka skalad så att det blev som bandspagetti på tallriken). Och så gott det var då! Men oj, så mycket vitlök det var i... Jag kände själv hur jag luktade vitlök hela eftermiddagen sen... Men det får omgivningen allt stå ut med! De får väl backa om det luktar alltför illa...

























Till kvällen åt vi grönsakswraps. Egentligen skulle man nog haft rispapper, men det har jag haft svårt för att hitta, så jag tog salladsblad istället. Det var svårt och det föll isär, men visst, det funkade. Jag skar avokado, morötter, gurka, paprika och färska rödbetor i strimlor. Sedan rullade vi in det i salladsbladet tillsammans med lite ruccola och basilika. När rullarna var färdiga att mumsa i sig, kunde man välja att doppa dem i lite tamari-soja om man ville. En väldigt smakrik soja som jag verkligen kan rekommendera!

























Även idag åt jag jordgubbssmoothie, frukt, raw-bollar och goji-bollar under dagen. Det gäller att ha en jämnt flöde av intag. Lite åt gången så håller man sig bra. Jag är inte hungrig alls, under dagen. Men framåt seneftermiddagen, runt 16-17-tiden, DÅ slår hungern till! Och då blir jag vansinnigt hungrig med en gång. Jag får nog se till att äta lite bätte mellanmål på eftermiddagen, för att klara mig ända till kvällsmaten. Det är det som är fällan, känner jag. Att jag blir så där vrålhungrig och inte har någon mat klar att äta. Då är risken störst att man trycker i sig något snabbt (=onyttigt) bara för att överleva.

Jag är nöjd även med dagen idag och jag ser fram emot i morgon - då ska jag förbereda maten som vi ska äta på fredag - sista Raw-food-dagen för den här omgången!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar