Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

27 januari 2014

Raw-food

I lördags var jag på Hälsoboden på en information om raw-food. Jag har hört någon här och där som pratar om det, men jag vet egentligen inte så mycket om det. Så när jag blev erbjuden en informationsträff så hakade jag så klart på!

På Hälsoboden hade Sofie dukat upp jättefint, med olika drycker, mat, snacks osv. Vi fick testa allt och sedan fick de som ville anmäla sig till en vecka med raw-food. Jag anmälde mig och fick med mig en kasse med basprodukter och en bunt recept hem. Tanken är nu att alla som anmälde sig äter raw-food under den här veckan och så har vi kontakt via mail. Vi kan bolla tankar och idéer och luta oss mot varandra - en himla bra idé, tycker jag! Till helgen träffas vi igen och stämmer av hur det har gått.



















Vad är då raw-food..?
Jo, det är mat som man äter oupphettad, främst pga en önskan om att behålla matens näringsämnen. Tanken med raw-food är att det är "levande föda". Då menar man så klart inte att maten lever, utan exempelvis att om du plockar ett blad från en buske så kan det ha förmågan att grodda sig om man sätter det i vatten. När man plockar bladet, så skadar du inte heller växten eller bladet.

Raw-food-maten kan jämföras med en köttbit, som är död när den intas av människan. Vi dödar djuret, själva maten och genom hård upphettning, även de enzymer som är nödvändiga i maten och människans matsmältningssystem.

Kött, t.ex., tar längre tid för vår kropp att smälta, vilket innebär att det ofta hinner härskna och till och med ruttna innan resterna har hunnit lämna vår kropp.

Jag hade kunnat skriva spaltmeter med fördelar, men det räcker så här, tror jag... Tanken är ju inte att ni ska få en lektion, utan att jag kanske kan inspirera er istället!

Testa gärna - det är väldigt gott!! Och i och med att vi gör all maten själva, så vet vi ju vad vi äter!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar