Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

26 december 2014

Jultankar

Sitter just nu under en filt i vårt ljusa och fina vardagsrum. Det är så lugnt och skönt... Granen lyser jämte mig och där utanför är det frostigt och kallt. Det ryker från grannens skorsten och på himlen glider de små molnen förbi. Kanske blir det soligt och fint idag också.

Annandag jul... Redan... Det går i ett rasande tempo. Vissa dagar är lugna och en del andra är mer hektiska. På gott och ont.

Före jul var vi hembjudna till en av grannarna här på gatan. Det var en mycket trevlig kväll med glögg, pepparkakor och god mat. Vi pratade och hade väldigt trevligt. Tänk att vi har fått så bra grannar på gatan! Jätteskoj! Tyvärr blev det lite för stimmigt för mig, så strax efter maten fick jag tacka för mig och istället gå hem till lugnet och tystnaden. Fyra barn som stojade runt blev lite för mycket för min trötta hjärna.

En annan av dagarna före jul åkte vi ut till skogen för att leta efter den perfekta granen. (Och ja, vi hade självklart frågat markägaren om vi fick ta en gran.) Vi hade ved och korv med tillbehör med oss, så när vi hittat granen så gjorde vi upp eld och grillade korv, där i skogen. Det har blivit en tradition att göra så och det är ju så himla mysigt! Något vi ser fram emot allihop. Leta gran och sedan grilla korv och dricka varm choklad. Och det smakar ju så gott att äta grillad korv och dricka varm choklad där ute i kylan!

Julafton firades tillsammans med mina föräldrar i deras nya lägenhet i stan. Tänk, det var inte länge sedan de flyttade och de har redan kommit helt i ordning! Det känns som om de har bott där alltid... Lägenheten är jättefin, med många rum i olika vinklar och vrår. Fin julstämning med god mat, gott sällskap och många fina och överraskande paket. Åh, jag är så jättenöjd med julklapparna jag fick!!

Idag kommer våra föräldrar hit för att äta kalkonmiddag. Misstänker att det blir en hel del att förbereda, men hoppas att jag ändå hinner ta en lur på soffan innan de kommer. Känner på mig att det kommer bli ännu en trevlig och rolig kväll.

God fortsättning på julen!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar