Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

14 december 2014

Stresshantering

I måndags var jag hos arbetsterapeuten, som ska hjälpa mig med stresshantering. Förra gången fick jag lära mig att andas i fyrkant... Ni som har varit där, vet vad jag pratar om. Andas in i fyra sekunder, håll andan i två, andas ut i fyra sekunder, håll andan i två. Andas in i fyra sekunder, håll andan i två, andas ut i fyra sekunder och håll andan i två. Runt, runt i visuell fyrkant tills hjärtat slår normalt igen.

Denna gången pratade vi om hur viktigt det är att man, när man är så här stressad, ser till att man gör EN sak åt gången och att man gör färdigt den innan man rusar vidare till nästa sak. Man ska t.ex. inte rusa ifrån matlagningen för att hämta en handduk i tvättstugan och när man ändå är där så hänger man upp tvätten som ju var färdig och så viker man ihop tvätten som redan hängde uppe för att den nytvättade tvätten skulle få plats, och när man går upp med den vikna tvätten så ser man att blomman i vardagsrummet hänger lite och kommer då på att det var förfärligt länge sedan man vattnade blommorna och då passar man på att göra det när man ändå går förbi. Och oj, så många blad det ligger i fönstret; de måste jag ta när jag ändå är här. In med handdukarna i skåpet och jag kanske skulle kolla mailen när jag ändå är vid datorn. Den står ju redan på så det går fort. Mailen, Facebook och kolla den där länken - den måste jag kolla på. Mmm... en resa till solen nu, vore inte fel... Sängen är inte bäddad - himmel, har jag glömt det. Bädda, dra upp persienner. Oj, mattan i sovrummet är väldigt "bösig" - den måste jag skaka av. Fullt med löv på trappan - de måste sopas bort, så det inte blir halt... Men... vad höll jag på med..? Var var jag när jag rusade iväg...? Himmel!! Maten!!!

Jag känner alltför väl igen mig själv... Nu är det extra viktigt för mig att inte rusa iväg så där, utan att faktiskt göra klart vad jag håller på med. Jag har en lista i köket med saker som jag har tänkt att de ska bli gjorda. Det känns jätteskönt när en sak är klar och jag kan stryka den från listan. Det går inte fort, men det blir saker strukna. Och jag får påminna mig själv, många gånger varje dag, att bara göra EN sak åt gången och att göra färdigt. Att inte rusa iväg och göra en massa andra saker samtidigt, bara för att andra saker råkar korsa mina vägar...

Ha en skön tredje advent!
Ta det lugnt och var rädda om varandra!

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar