Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

12 januari 2015

Egon

I lördags kväll började det blåsa upp ordentligt. Det var utfärdat en klass två-varning för svåra väderförhållanden. Vi var i Göteborg och hälsade på, och framåt kvällskvisten hörde vi hur det friskade i där utanför. Det vinglade lite på vägen när vi sedan körde hemåt, men det gick bra. Väl hemma förskansade vi oss i källaren med tända ljus och lite "köpemat", som vi handlat på vägen hem. Det var riktigt mysigt att sitta där nere, medan man hörde hur det ven runt huset.

Efter ett tag kunde vi höra vi hur vinden ökade och det började riktigt dåna där utanför. Man hörde ljud; smällar och knakande och annat oljud och då började det bli läskigt. När jag var uppe och nattade lilla ♥, så kikade jag ut genom ytterdörren och såg då att våra urnor på altanen hade blåst omkull och att våra soptunnor snurrade omkring ute på vägen.

Stora ♥ och jag gick ut och band fast urnorna och ställde ner soptunnorna vid garaget och jisses vad det blåste!! Det var svårt att stå still och flera gånger tappade jag balansen. Vi tittade till vårt vedförråd och där hade presenningen blåst sönder. Det knakade och slog från byggarbetsplatsen mitt emot våran tomt och det flög frigolit och plaströr och annat skräp därifrån och ut på vägen och vidare dit vinden tog det. Jag sneglade ganska många gånger på den höga kranen som stod inne på bygget och hoppades innerligt att den satt ordentligt förankrad i marken...

Ljuset blinkade till ganska många gånger, men som tur var försvann det inte. Jag läste sedan någonstans att ungefär 40 000 hushåll blev strömlösa under natten... Inte roligt alls...

Det kom rapporter om att Egon hade orkanstyrka och isf var det över 32 sekundmeter i vindbyarna...

Jag missade Gudrun när hon kom för 10 år sedan, så detta var min första riktiga storm i vuxen ålder och jag måste säga att det var riktigt otäckt att höra hur Egon drog fram...

Kram

Dagen efter Egons framfart...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar