Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

28 september 2015

Blodmåne och supermåne

I natt kunde man se fenomenet Blodmåne...

Jorden befann sig mitt emellan solen och månen och när solens strålar lyste på jordens atmosfär, så bildades tydligen ett speciellt sken på månen som gjorde att den blev röd.

Vi satte klockan på väckning vid 04:20 och gick upp och kollade. Stora ♥ kröp snabbt ner i sängen igen, men jag gick ut och satte mig med kameran på terrassen. Med stativ och det stora objektivet satt jag sedan där ute och fotade och fotade.

Det är svårt att få till bra bilder när det är mörkt. Men måste nog ha en utlösare så att man slipper trycka på kameran. Det darrar alltid till lite, när det är så lång slutartid. Jag fick i alla fall till några bilder som jag är hyffsat nöjd med.


















Jag satt där och kikade och sedan satte jag mig inne en stund - det var ju så himla kallt ute... Gick ut och knäppte några bilder och gick in igen. Så höll jag på i ungefär en timme. Vid halv sex, kände jag att jag nog borde sova en stund till, så jag packade ihop och gick och la mig.

Kunde inte riktigt somna, så jag gick upp igen och kikade ut. Då hade månen börjat återfå sin "normala" färg, så fram med kameran igen och fota lite till. Då kunde jag inte sitta ute och ta kort, för månen hade förflyttat sig bakom några träd, så jag fick sätta mig på kontoret, röja i fönstret och öppna upp det helt och ta kort därigenom istället. Det blev svinkallt i rummet, men vad gjorde väl det..?!


















Det var lika fascinerande att se när ljuset kom tillbaks, som det var att se när månen var röd. Ett riktigt häftigt scenario, som det kommer dröja nästan 20 år till, innan vi får uppleva något liknande igen.

Kul att ha varit med om det här! Helt klart värt några timmar för lite sömn!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar