Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

15 september 2015

Ohyra och gödsel

Mina rosor är inte fina. Ja, då menar jag så klart inte själva blomman, för den är ju fin. Jag menar resten av växten. Bladen är trasiga och bruna och fläckiga och fula. Frågade en expertis och fick veta att rosorna har ohyra och det är därför de blir så fula.

Jaha... Bort med alla blad och klipp ner växten!
Bort med alla blad från jorden, landet och överallt där de landat när de lossnat... Ett himla plockande, men nu tror jag att jag har fått bort (nästan) allt. Rosenbuskarna klippte jag ner ordentligt, så nu hoppas jag att jag ska ha fått bort det som gör mina rosor sjuka. Funkar det inte nu, så ger jag upp rosorna och då kommer jag gräva upp allihop och sätta något annat istället. Något som växer och är tacksamt att odla.

Jag passade på att gödsla med specialgödsel runt rosorna och annat gödsel i resten av landen. Det var kanske på tiden - jag har aldrig gödslat blommorna, så det kanske är därför de är lite taniga... Men nu är de gödslade och i natt har det regnat, så nu kan vi sitta ner och vänta på knakandet. Knakandet som kommer höras när växterna växer sig stora och kraftiga.

Hur det går med rosorna..? Ja, den som är med till våren får se...

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar