Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

22 september 2011

Plötsligt hördes ett dån

Jag satt nu på morgonen och tittade ut på det fina vädret och funderade på om jag skulle hänga tvätten ute eller inne idag. Plötsligt hördes ett dån som bara ökade i styrka... Jag vred på huvudet och såg en regnvägg komma rakt mot huset. Man kunde se precis var regnet började och jag kunde säga på sekunden när de första dropparna skulle träffa rutan.

Det påminde mig om när jag var på Maldiverna, för ungefär 100 år sedan... Där bodde vi i små bungalows på stranden och ungefär mitt på ön låg restaurangerna, receptionen och affären. Det fanns inga vägar utan det var bara sandstigar vart man än skulle, så skor behövde man aldrig använda. Inte ens när man skulle ut och äta hade någon skor på sig... Ja, i allafall, så var det så en gång att när vi skulle gå från bungalowen till restaurangen för att äta frukost, så hade vi kommit ungefär halvvägs (på en sträcka på ungefär 300 meter) när det hördes ett jättedån. Det lät precis som om tåget var på väg in, fast tio gånger så högt ljud. Men eftersom det inte finns något tåg på Maldiverna, så insåg vi att det var något annat. Och eftersom dånet bara ökade i styrka så insåg vi oxå att det var bråttom. Vi sprang allt vad vi orkade, den sista biten fram till restaurangen, och precis när vi kom under taket så kom regnväggen..! Det var ett skådespel att titta på ovädret som drog fram över oss... Regnet stod verkligen som spö i backen och palmerna nästan vek sig för den kraftiga vinden. Ett par minuter och sedan var det över och solen kom fram igen.

Snacka om växlande väder och lokala regnskurar!

Kram

1 kommentar:

  1. Hösten har anlänt men det är ändå lite sol mellan skurarna och då är det bäst att njuta för vem vet hur långt det är till nästa solstråle=)

    Hoppas ni haft en skön helg! vi river kök!
    Kram Lotta

    SvaraRadera