Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

25 mars 2011

Våffeldagen

Idag firade vi våffeldagen med att grädda våfflor tillsammans. Det blev supersmaskigt! Grädde och jordgubbssylt på, så klart! Vi fick hejdat oss vid 2,5 våffla - sedan var magen nära att sprängas... Jag har för mig att jag kunde äta många fler förr... Men man mådde väl därefter oxå...

Har ni koll på varför man firar våffeldagen..? Jag kollade upp det på nätet och på Wikipedia står det så här:

"Förr kallades denna dag – som var en helgdag – för vårfrudagen, efter titeln vår fru för jungfru Maria. Vårfrudagen har i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor denna dag. Våffeldagen är alltså fortfarande den 25 mars, trots att den kyrkliga helgdagen flyttats till en söndag."

Detta hade jag ingen riktig koll på, men så är jag inte så kyrklig av mig heller... Fast våfflor äter jag gärna, oavsett vårfrudag eller inte..!!

Ha en underbar våffeldag och en härlig helg tillsammans!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar