Bollebygdsmamman

Bollebygdsmamman

1 maj 2011

Eld och tossiga kossor

Igår kväll cyklade vi ner till hembygdsområdet (i närheten av g:a Wernergården). Där hade de tänt en valborgsbrasa och så sjöng Bollebygds kyrkokör in våren. Det var ganska stämningsfullt, även om brasan inte värmde nåt alls. Men det hör ju liksom till att man ska vara där, tycker jag! Och nu så är ju våren officiellt här!
















Idag, söndag, åkte vi till Sätila och Strömma lantbruksgymnasium för att kolla in ko-utsläppet. Jag har varit på det en gång tidigare, fast då strax utanför Varberg, och det var sjukt roligt att se dessa stora klumpiga djur hoppa omkring och springa som tosiga. Inne på området bjöd Arla alla på kanelbulle och mjölk och det fanns möjlighet att få gå in i stallarna och se djuren och att få klappa de små lammen. Det var många som hade kommit dit för att kolla in kossorna, men vi hittade en bra plats till slut. Strax innan de släppte iväg kossorna hörde man hur de råmade och råmade där uppe vid ladugården och så till slut var det dax. De kom rusande helt wild and crazy ut i hagen. Alla sprang i samlad tropp och en del av kossorna började till och med att stångas... Hmm... De skuttade och rusade runt, stångades lite till och åt av gräset, skuttade och rusade runt och så höll de på. Lite roligt att se faktiskt!

















När vi kom hem började jag röja ute i trädgården. Jag klippte ner rosor och röjde bort en massa ogräs på baksidan. Stora ♥ kapade ner vinbärsbuskar och röjde rejält bland de buskarna som stod kvar. När gräsklipparen fanns på plats gick jag ett varv med den runt huset. Det gick faktiskt riktigt bra att klippa gräset. Det var inte speciellt tungt, vilket jag trodde att det skulle vara. Skönt att ha det gjort. Det lär väl behövas göras ett antal gånger till i sommar, och det lär nog få göras flera gånger i veckan, är jag rädd. Vi verkar ha snabbväxande gräs OCH ogräs...

Ta hand om varandra!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar